سهمیه ارز مسافرتی

اخبار گردشگری 12 تیر ، 1403 5 دقیقه

ارز مسافرتی چیست ؟

ارز مسافرتی کمک هزینه ای است که در سال یکبار به مسافرینی که قصد سفر خارجی را دارند تعلق می گیرد . در این مقاله از سفرهای دانا به سهمیه ارز مسافرتی و چگونگی دریافت آن می پردازیم . 

سهمیه ارز مسافرتی

براساس مصوبه‌ ی از سوی بانک مرکزی، مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند (البته نه هر کشور خارجی) می‌توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر دریافت کنند. این کمک هزینه به این شکل است که بانک مرکزی، ارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار می‌دهد. این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق ‌میگیرد.
برای آنکه بتوانید ارز مسافرتی را دریافت کنید، ابتدا باید  بلیط هواپیمای سفر خارجی و یا تور مورد نظر خود را تهیه کنید سپس می‌توانید به سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی مراجعه کنید یا به بانک‌های معینی بروید که ارز مسافرتی ارائه می‌کنند. برای دریافت ارز مسافرتی باید مدارک سفر خارجی خود را همراه داشته باشید. پس یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت ارز  همراه داشتن مدارک سفر خارجی مثل بلیط است.

قبلا ارز مسافرتی معادل 1000 دلار آمریکا برای هر نفر بود، اما از سال 97 به بعد به دلیل  جهش بسیار زیاد قیمت ارز، این مقدار تا مدتی به یک سوم خود یعنی   300 دلار یا یورو کاهش یافت .  پس اگر شما یک خانواده 4 نفری هستید، در آن زمان به شما 1200 دلار یا یورو ارز مسافری تعلق می‌گرفت .

در حال حاضر در سال 1403 مقدار ارز مسافرتی به 500 دلار یا یورو تغییر پیدا کرده است . 

قیمت ارز مسافرتی چقدر است ؟ 

نرخ ارز مسافرتی ثابت نیست و مانند نرخ ارز بازار آزاد روزانه در حال تغییر است؛ ازاین‌رو بانک مرکزی ایران سهمیه ارز دولتی مسافران را هر روز بین ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر به شعب بانک‌ها اعلام می‌کند. مسافران می‌توانند به‌روزترین نرخ ارز را در وبگاه صرافی ملی ایران به نشانی mex.co.ir ببینند و برای دریافت آن بعد از ساعت ۹:۳۰ صبح درخواست حواله ارز مسافرتی را اینترنتی یا از طریق بانک‌های عامل ثبت کنند.

روش آنلاین دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی 

آسان ترین روش برای دریافت ارز مسافرتی اپلیکیشن بله بانک ملی است . از 3 روز قبل از شروع سفر می توانید در این اپلیکیشن جهت دریافت ارز مسافرتی ثبت نام کنید . مراحل ثبت نانم دریافت ارز مسافرتی در اپلیکیشن بله به شرح زیر است :

۱- نصب اپلیکیشن «بله»


۲- انتخاب گزینه «بانک من»


۳- انتخاب گزینه «ارز مسافرتی»


۴- تکمیل مشخصات


۵- پرداخت معادل ریالی وجه ارز مسافرتی از طریق درگاه اینترنتی


۶- دریافت و ذخیره رسید تراکنش از طریق گزینه «رسید» یا بخش «مشاهده جزئیات رسید» در قسمت «ارز مسافرتی»


۷- دریافت ارز از طریق دستگاه BTM در فرودگاه با وارد کردن شناسه فروش و کد ملی مسافر

تصویر اپلیکیشن بله


مشاوره رایگان