سفر به آنتالیا یا استانبول ؟ کدام برای نوروز بهتر است ؟

راهنمای سفر 01 اسفند ، 1402 5 دقیقه

ترکیه یکی از مقاصد مهم سفر برای ایرانیان به ویژه در نوروز است. در بیشتر موارد انتخاب ما ایرانیان آنتالیا یا استانبول است. اما کدامیک مقصد بهتری است؟ هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟

در ادامه سفر های دانا برای راهنمایی بهتر به این موضوع می پردازد ؟

گذری به آنتالیا

آیا قصد سفر به آنتالیا نوروز 1403 را دارید ؟ آنتالیا در قسمت جنوب غربی کشور ترکیه قرار دارد. به طور کلی توسعه این شهر با هدف جذب توریست انجام شده و به همین دلیل یکی از مقاصد مهم گردشگران و مسافران است.  معمولا آنتالیا با پارک‌های آبی بزرگ، هتل‌های لوکس و زیبا، مراکز خرید لاکچری و سواحل زیبا تعریف می‌شود. 

مردم این شهر نیز مانند سایر شهرهای ترکیه به زبان ترکی صحبت می‌کنند اما در مناطق توریستی، ساکنین می‌توانند به زبان انگلیسی نیز مکالمه داشته باشند.

گذری به استانبول

استانبول در لیست ده شهر برتر توریستی دنیا قرار دارد و امکانات رفاهی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده است. قهوه ترک با طعمی تکرار نشدنی، کشتی سواری در حد فاصل آسیا و اروپا، آب و هوای معتدل، دیدن ساختمان‌هایی با معماری خاص  و... از جمله تجربیات لذت‌بخشی است که در استانبول خواهید داشت. 

استانبول شهری  4 فصل بوده اما آب و هوای نوروزی این شهر بسیار دل‌انگیز‌تر از سایر فصل‌ها است. به همین دلیل رزرو تور استانبول نوروز 1403 بیشتر از سایر تورها انجام می‌شود.

مقایسه استانبول و آنتالیا از نظر تاریخی : 

اگر قصد رزرو تور ترکیه نوروز 1403 را دارید اما دیدن جاهای تاریخی برای شما مهم است، باید بدانید در هر شهر چه جاذبه‌های تاریخی وجود دارد. 

هنگام ورود به آنتالیا به راحتی می‌توانید متوجه شوید که این شهر بافت تاریخی خود را حفظ نکرده و بیشتر بافت شهر حالت مدرن را دارد. اما در عوض استانبول از نظر بافت تاریخی، موزه‌های سطح بالا، مساجد و کلیساهای قدیمی و .... بسیار غنی است. اکثر بناهای تاریخی که در استانبول می‌بینید، مربوط به حکومت دولت عثمانی و یادگاری از تاریخ این کشور است. در شهر استانبول می‌توانید بناهایی چون مسجد آبی، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی را مشاهده کنید. بنابراین به طور خلاصه اگر عاشق اماکن تاریخی و بازدید از آن‌ها هستید پیشنهاد می‌کنیم تور استانبول نوروز 1403 را رزرو کنید.

خرید در استانبول یا آنتالیا ؟

در آنتالیا شاهد ترکیب مراکز خرید مدرن و کلاسیک هستید. به همین دلیل می‌توانید هم کالاهای لوکس از برندهای معتبر و هم سوغاتی محلی را از این فروشگاه‌ها بخرید. 
شهر استانبول هم دارای مراکز خرید معتبری است که کالاهایی از برندهای مشهور دنیا را به فروش می‌رساند.

آنتالیا و استانبول از نظر فرهنگ مردم :

هر چند هر دو شهر متعلق به کشور ترکیه هستند اما در آداب و رسوم و فرهنگ تفاوت‌هایی در میان مردمان آن‌ها مشاهده می‌شود. در آنتالیا بافت شهر پیشرفته‌تر شده اما آداب و رسوم سنتی همچنان در بین مردم پابرجاست. 

یکی از نکاتی که هنگام ورود به آنتالیا توجه شما را جلب می‌کند، حضور میوه پرتقال در اکثر نقاط شهر است. در واقع پرتقال نماد این شهر به حساب می‌آید و در آنتالیا باغ‌های پرتقال زیادی وجود دارد. به همین دلیل شما می‌توانید پرتقال را در اکثر نقاط شهر مشاهده کنید. حتی ممکن است هنگامی که از اماکن عمومی عبور می‌کنید، پرتقال‌های مصنوعی از جنس چوب یا پلاستیک را ببینید که در معرض نمایش قرار داده شده‌اند. 
از سویی دیگر استانبول نیز فرهنگ و آداب رسوم خاص خود را دارد. فرهنگ مردم استانبول به مردم ایران بسیار نزدیک است. مردمان این شهر علاقه زیادی به هدیه دادن و گرفتن دارند و مهمان‌نواز نیز هستند. سنت‌های اسلامی و پایبندی به عقاید مذهبی در مردم استانبول مانند مردم ایران وجود دارد. هر چند در استانبول هیچ گونه پوششی اجباری نیست اما بسیاری از مردمان پایبند اصول دینی درباره پوشش و حجاب هستند. قهوه خانه‌های متعددی هم در استانبول وجود دارد که محل خوبی برای پاتوق مردمان و هم صحبتی باهم است.

مقایسه وضعیت حمل و نقل در دو شهر :

در هر دو شهر وسایل حمل و نقل عمومی به خوبی یافت می‌شوند و کیفیت مناسبی هم دارند. در استانبول می‌توانید از انواع مختلف وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، کشتی، اتوبوس و قایق استفاده کنید. مترو در میان تمامی وسایل حمل و نقل عمومی کمر هزینه‌تر است. البته برخی به دلیل سختی استفاده از مترو، اتوبوس را ترجیح می‌دهند. 
در آنتالیا تعداد وسایل حمل و نقل نسبت به استانبول کمتر است. اما شما می‌توانید برای حمل و نقل از اتوبوس‌های شهری در انتالیا استفاده کنید.

شب های استانبول یا آنتالیا :

یکی از جاذبه های گردشگری تور ترکیه ، تفریحات شبانه است . هر دو شهر استانبول و آنتالیا دارای تفریحات مهیج بسیاری در شب هستند. اگر عاشق آرامش شب هستید می‌توانید آنتالیا را انتخاب کرده و در سواحل زیبای این شهر زیر آسمان آنتالیا شبی رویایی را سپری کنید. علاوه بر قدم زدن و دراز کشیدن در سواحل، شهربازی‌ها هم از دیگر تفریحات آنتالیا هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید ، در آنتالیا کلاب‌های شبانه بسیاری نیز وجود دارند. این کلاب‌های شبانه مکان خوبی برای تماشای اپرا و رقص باله هستند.

با وجود شب‌های زیبایی که آنتالیا دارد، از شب‌های زیبای استانبول هم نمی‌توان تعریف نکرد. این شهر هم شب‌های بسیار زیبا و مهیجی دارد. یکی از جاذبه‌هایی که می‌توانید در شب‌های استانبول به آن جا سر بزنید، تنگه بسفر است. ترکیب نورپردازی و کشتی‌های بزرگی که در حال رفت و آمد در این تنگه هستند، منظره‌ای بسیار زیبا را به نمایش می‌گذارد. استانبول هم مانند آنتالیا دارد شهر بازی است که تمامی گروه‌های سنی می‌توانند از آن استفاده کنند. ترن‌های هوایی و چرخ و فلک‌های بزرگ این شهر در دنیا مشهور هستند و هر ساله مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. 

کلام آخر :

آنتالیا و استانبول دو مقصد مهم گردشکران در تور های نوروزی 1403 هستند . اما این دو شهر دارای تفاوت هایی هستند که قبل از سفر لازم است درباره آن  بدانید . 

در این مقاله آژانس سفر های دانا سعی کرده است ، این دو شهر را با جوانب مختلف بررسی کند تا هنگام انتخاب مقصد بتوانید راحت تر و با توجه به سلیقه خود تصمیم بگیرید . 


مشاوره رایگان