مکان های دیدنی استانبول

جاذبه های گردشگری 07 اسفند ، 1402 5 دقیقه

جاهای دیدنی استانبول، طیف گسترده ای از بناهای تاریخی ، موزه ها، کاخ ها و آثار باستانی را در برمیگیرد و هر کدام ، داستان های متفاوتی از این شهر را روایت میکند. بسیاری از مسافران این شهر ، فرصت نمیکنند همه جاهای دیدنی استانبول را ببیند و زمان کم می آورند.در این مطلب ما سفرهای دانا علاوه بر معرفی جاذبه های مهم و معروف استانبول ، جاذبه های طبیعی و دیدنی استانبول را به شما معرفی میکنیم. 

مکان های تاریخی استانبول :

مساجد استانبول :  

  مسجد ایا صوفیه

مسجد ایا صوفیه دیدنی ترین نمونه معماری بیزانسی است . این مسجد یک کلیسای جامع در دوران بیزانس بوده که سپس به یک مسجد تبدیل شده و امروزه به عنوان یک موزه و یکی از بزرگترین جاذبه های گردشکری تبدیل شده، موزاییک ها و نقاشی های دیواری موجود در این مسجد باشکوه به طرز شگفت انگیزی جلب توجه میکند.

مسجد سلطان احمد 
مسجد عظیم و زیبای سلطان احمد درست روبروی ایا صوفیه قرار دارد. این مسجد بی نظیر به فضای داخلی آبی رنگش معروف است و با نام مسجد آبی هم شناخته میشود. این مسجد، جزو زیباترین ساختمان های استانبول لست که با معماری چشمگیرش ، بازدیدکنندهای بسیاری را به آنجا می کشاند. این مسجد توسط سلطان احمد در سال 1616 برای نمایش قدرت عثمانی ساخته شد و نام مستعار غیر رسمی خود را از این واقعیت گرفته است که بیش از 20 هزار کاشی آبی ، فضای داخلی آن را تزیین میکند و طرح های خیره کننده ای را به نمایش می گذارد . 

موزه های استانبول 
استانبول را میتوان از نظر تاریخی و فرهنگی و هنری ، از بهترین شهرهای جهان دانست . استانبول میزبان بیش از 80 موزه از جمله موزه های باستان شناسی ، تاریخی ، مدرن و هنرهای زیبا  و همچنین موزه موضوعی است . حتی اگر به دنبال موزه های شگفت انگیز یک کاخ ، کلیسا ، مسجد و یا تاریخی هستید ویا حتی موزه های هنرهای کلاسیک ، معاصر ، زیبا و مدرن ، عکاسی و ..... در جست و جویش هستید خواهید رسید.

 

موزه کورا:

موزه کورا یا چورا که به موزه کارییه هم معروف است ، در محله ادیرنکاپی استانبول واقع شده است . این کلیسا ، به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای بیزانسی قرن شانزدهم کخ در سال 1948 به یک مسجد و در نهایت به موزه تبدیل شد، شناخته می شود. 

موزه باستان شناسی استانبول: 

موزه باستان شناسی استانبول یک مجموعه موزه باورنکردنی متشکل از 3 ساختمان است که مجموعه های باستان شناسی با بیش از 1 میلیون اثر را در خود جای داده است . این موزه ، شامل مجموعه ای از اقلام است که قدمتشان به هزاران سال قبل و زمان بین النهرین باستان ، مصر قبل از اسلام و شبه جزیره عربستان میرسد. این موزه یافته های عثمانی را نیز به نمایش میگذارد .

موزه اسباب بازی استانبول:

موزه اسباب بازی استانبول توسط شاعر و نویسنده ترک ، سونای آکین تاسیس شده است . مکانی بینظیر و جذاب برای کودکان و بزرگسالان به شمار می آید . مجموعه خصوصی اسباب بازی های این هنرمند که از حراج و عتیقه فروشی های سراسر جهان جمع آوری شده است . اکنون در یک عمارت چوبی قدیمی در یک خیابان فرعی ، درست در نزدیکی خیابان بغداد ، به نمایش گذاشته شده است . 

کاخ های استانبول :

از قرن پانزدهم تا نوزدهم ، سلاطین عثمانی قلعه ها و کاخ های متعددی در استانبول ساختند . در حالی که برخی سلاطین در شهر های دیگر زندگی میکردند، بیشتر این کاخ زیبا در پایتخت امپراتوری ، یعنی استانبول ،

وافع شده است . برخی از این کاخ ها ، اقامتگاه اولیه و برخی خانه های تابستانی بودند . اگر به تجمل سلطنتی و تاریخ علاقه دارید ، به این کاخ خای باشکوه سری بزنید که از جاهای دیدنی استانبول ترکیه به شمار

می آیند . 

کاخ توپکاپی:

شش سال پس از فتح استانبول در سال 1453 ، سلظان محمد دوم ، کاخ توپکاپی را در محل آکروپلیس دوره بیزانس بنا کرد . کاخ توپکاپی ، اولسن کاخ میان همه کاخ های عثمانی به شمار می آید که به دلیل سبک معماری متفائت در مقایسه با سبک های برجسته غربی و شرقی آن دوران ، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است .

کاخ دولما باغچه:

کاخ دولما باغچه پس از توپکاپی ، محل اصلی عملیات عثمانی ها بود . این بنا در امتداد تنگه بسفر ساخته شد و یکی از سازه های خیره کننده امپراتوری عثمانی است که امروزه به عنوان یک جاذبه توریستی مهم استانبول محسوب می شود. بزرگ ترین مجموعه لوسترهای کریستالی بوهمی و باکارا در جهان در این کاخ قرار دارد. کاخ دولما باغچه ، آخرین اقامتگاه عثمانی ها در ترکیه بوده و بزرگترین کاخ این کشور است . 

جاهای تاریخی استانبول : 

استانبول پایتخت امپراتوری روم شرقی و امپراتوری عثمانی ، بیش از 2 هزار سال است که در مرکز رویدادهای مهم سیاسی بوده است . شبه جزیره تاریخی که توسط آب های بسفر احاطه شده است.مجموعه ای از بناهای چشمگیر تاریخی را در خود جای داده که شکوه و جلال به این شهر می بخشد . 

برج گالاتا :

برج گالاتا با کلاهک مخروطی و استوانه ای شکلش به عنوان بخشی از مستعمره جنوا در سال 1348 میلادی ساخته شده . این برج در محله کاراکوی قرار دارد. برج گالاتا برای قرن ها بلندترین سازه استانبول به شمار می اید و هنوز هم چشم انداز خوبی به شهر دارد. پاداش انتظار در این صف های طولانی بازدید از این برج منظره ی ، 360 درجه ای از شبه جزیره تاریخی است . 

قلعه ی یدیکوله : 

قلعه ی یدیکوله که آن قلعه هفت برج و سیاه چال هفت برج هم  میگویند ، یکی از قدیمی ترین قلعه های استانبول است . این قلعه ، در جنوب غربی منطقه سلطان احمد واقع شده است و به دلیل تاریخ وحشتناک و مناظر خارق العاده اش ، در بین گردشگران بسیا محبوب است.در ابتدا ، دیوار ها و چهار برج این قلعه به ترتیب توسط تیودوسیوس اول و تیودوسیس دوم در طول سلطنت بیزانس به عنوان دروازه طلایی ساخته شدند .

ابلیسک تیودوسیوس : 

ابلیسک تیودوسیوس یک ابلیسک مصر باستان است که در استانبول واقع شده است. این سازه توسط امپراتور روم تیودوسیوس درقرن چهارم پس از میلاد، برای بزرگداشت پیروزی در بین النهرین ساخته شده است . این ستون از گرانیت قرمز است و در هر طرف ابلیسک ، یک ستون مرکزی از کتیبه هایی وجود دارد که نبردی از قرن 15 قبل میلاد ، را به تصویر میکشد .

قلعه یوروس :

قلعه یوروس ، یک قلعه ویران شده از حکومت بیزانس است که در شمال تپه جاشوا در استانبول است ، یکی از زیبا ترین قلعه که به نام قلعه جنوا نیز شناخته می شود ، یکی از زیباترین قلعه های شهر است . یوروس به دلیل ارزش گردشگری را به خود جذب میکند . 

آب انبار باسیلیکا : 

آب انبار باسیلیکا بزرگتیرن آب انبار در شهر استانبول است .این آب انبار صدها ستون تزیین شده دارد . امروزه فقط چند متر آب در این انبار وجود دارد کخ در بالای آن سکوهایی برای گردش مردم ساخته شده است.این آب انبار در سال 532 توس ژوستینیان ساخته شده ، بزرگترین آب انبار باقی مانده در شهر است . این بنا برای تامین آب کاخ بزرگ و مجموعه اطرافش ساخته شده بود و میتوانست 80 هزار متر مکعب آب را در خود جای دهد . 


مشاوره رایگان