کاخ پترهوف ؛ سنت پترزبورگ

جاذبه های گردشگری 08 مرداد ، 1403 5 دقیقه



کاخ پترهوف؛ نمایش شکوه و جلال امپراتوری روسیه

کاخ پترهوف، که به عنوان "کاخ پایتخت" نیز شناخته می‌شود، یکی از مهمترین و باشکوه‌ترین میراث‌های معماری و باغ‌سازی جهان است. این مجموعه عظیم کاخ‌ها و باغ‌ها در حومه شهر سن‌پترزبورگ واقع شده و نماد شکوه و جلال امپراتوری روسیه به شمار می‌رود.



پیشینه تاریخی
کاخ پترهوف به دستور پتر کبیر، امپراتور روسیه، در اوایل قرن هجدهم میلادی ساخته شد. پس از اینکه پتر کبیر پایتخت کشور را از مسکو به سن‌پترزبورگ انتقال داد، او تصمیم گرفت تا مجموعه‌ای از کاخ‌ها و باغ‌های باشکوه را در حومه شهر جدید بنا کند تا نمادی از قدرت و ثروت امپراتوری روسیه باشد.


طراحی و ساخت این مجموعه عظیم به بیش از 200 سال زمان نیاز داشت و در طول حکومت چندین امپراتور روسیه گسترش یافت. هر یک از امپراتوران سعی کردند تا با افزودن بخش‌های جدید و بازسازی بخش‌های موجود، جلوه‌ای باشکوه‌تر به این مجموعه ببخشند.


معماری و طراحی
کاخ اصلی پترهوف، که به عنوان "کاخ بالا" نیز شناخته می‌شود، الهام‌گرفته از معماری باروک فرانسوی است. نمای بیرونی کاخ با رنگ‌های روشن و طلایی پوشیده شده و دارای برج‌ها و گنبدهای زیبا است که جلوه‌ای شکوهمند به ساختمان می‌دهد.


داخل کاخ نیز با تزئینات و نقاشی‌های دیواری بسیار زیبا و منحصربه‌فرد پوشیده شده است. سالن‌های بزرگ با سقف‌های بلند، دیوارهای مزین به آینه و مجسمه‌های شگفت‌انگیز، نشان از ظرافت و هنرمندی هنرمندان آن عصر دارد.


باغ‌های کاخ پترهوف نیز با طراحی باشکوه خود شهره‌اند. آبنماهای بزرگ و زیبا، چشمه‌ها و استخرهای طراحی شده به سبک باغ‌سازی فرانسوی، همراه با مجسمه‌های برنزی و سنگی، منظره‌ای از بهشت را به تصویر می‌کشند. 


در سرتاسر باغ‌ها، آبنماهای متعددی وجود دارند که آب‌پاشی‌های چشم‌نواز و شگفت‌انگیزی دارند. مشهورترین آنها "آبنمای سامپسون" است که نمایی از پیروزی سامپسون بر شیر را به نمایش می‌گذارد.


اهمیت تاریخی و گردشگری
پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ و سقوط امپراتوری روسیه، کاخ پترهوف به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی و تاریخی این کشور شناخته شد. امروزه این مجموعه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم روسیه شناخته می‌شود و هر ساله میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند.


کاخ پترهوف، به دلیل معماری باشکوه، باغ‌های زیبا و اهمیت تاریخی، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مجموعه نمادی از شکوه و جلال امپراتوری روسیه و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی و هنری این کشور به شمار می‌رود


این مجموعه شامل چندین کاخ، باغ و فواره است که در قرن هجدهم توسط پادشاهان روسیه ساخته شده است. برخی از بخش های مهم این مجموعه عبارتند از:


کاخ اصلی پترهوف:

این کاخ بزرگ که در سال 1725 توسط پتر کبیر ساخته شد، به عنوان تابستانگاه امپراتوران روسیه مورد استفاده قرار می گرفت. این بنا با تزئینات باشکوه، معماری باروک و چشم اندازهای زیبای آبی و سبز، یکی از نمادهای برجسته تمدن روسیه به شمار می رود.


باغ های پترهوف:

این باغ های وسیع که در اطراف کاخ قرار دارند، شامل آبنماها، آبشارها و مجسمه های متعددی هستند که همگی با سنگ، آهن و برنز ساخته شده اند. این باغ ها با مناظر طبیعی و چشم اندازهای زیبای خود از جاذبه های اصلی این مجموعه محسوب می شوند.


فواره های باشکوه:

یکی از ویژگی های بارز کاخ پترهوف، وجود ده ها فواره با طراحی های هنری و معماری زیباست که در باغ ها و حیاط های آن قرار دارند. این فواره ها که با آب، سنگ و برنز ساخته شده اند، نمایی چشمگیر و باشکوه به مجموعه می بخشند.


موزه ها و گالری ها:

در کاخ پترهوف چندین موزه و گالری وجود دارد که در آنها آثار هنری، تاریخی و فرهنگی متعددی نگهداری می شوند. این مراکز به بازدیدکنندگان امکان آشنایی با میراث روسیه را فراهم می کنند.


در مجموع کاخ پترهوف یکی از مهم ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری در سن پترزبورگ به شمار می آید و نماد برجسته ای از معماری و تاریخ امپراتوری روسیه محسوب می شود


این سازه زیبا با کاخ ها و فضای سبز باشکوه و آرامش بخش ، فواره های عجیب و غریب و مجسمه های شگفت انگیز یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی روسیه است. این مجموعه شامل پیشرفته ترین فواره آبی جهان است و میتوانید با قصه های تاریخی روسیه آشنا شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر تور روسیه با کارشناسان سفرهای دانا در تماس باشید، همیچنین برای رزرو تور به منوی وبسایت در بالای صفحه مراجعه کنید . 

با سفرهای دانا سفر باشه !✈️

مشاوره رایگان