کلیسای ناجی در خون ؛ سن پترزبورگ

جاذبه های گردشگری 21 مرداد ، 1403 5 دقیقه

همان طور که می دانید جاذبه های دیدنی روسیه تمامی ندارد . در این مقاله از سفرهای دانا به معرفی کلیسای ناجی در خون در سن پترزبورگ می پردازیم .

کلیسای ناجی در خون کجاست ؟

کلیسای ناجی در خون (Church of the Savior on Blood) در شهر سن پترزبورگ (Saint Petersburg) در کشور روسیه قرار دارد.


این کلیسا در کنار کانال گریبویدوف (Griboedov Canal) در مرکز شهر سن پترزبورگ ساخته شده است. آدرس دقیق آن Nab. Kanala Griboedova, 2А, Sankt-Peterburg, Russia, 191023 می باشد.


سن پترزبورگ پایتخت امپراتوری روسیه در گذشته بوده و بسیاری از بناهای تاریخی و معماری ارزشمندی در این شهر قرار دارند. کلیسای ناجی در خون یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود و هر سال میلیون ها بازدیدکننده را به سوی خود جذب می کند.


تاریخچه کلیسای ناجی در خون :

کلیسای ناجی در خون (Church of the Savior on Blood) در سن پترزبورگ روسیه دارای تاریخچه جالب و غم انگیزی است ؛ این کلیسا در سال 1881 بر روی محل ترور تزار الکساندر دوم بنا شده است. الکساندر دوم در همان مکان به ضرب گلوله ترور شد.  کلیسا به منظور یادبود این واقعه تاریخی و به فرمان تزار الکساندر سوم ساخته شد. ساخت آن 24 سال طول کشید و در 1907 به پایان رسید. معماری کلیسا در سبک نئوروسی قرار دارد که بازگوکننده معماری روسیه قرن 16 و 17 است. طراحی و تزیینات آن بسیار زیبا و پیچیده است.  کلیسا دارای 7500 متر مربع مساحت است و بر روی 7000 متر مربع کاشی هنرمندانه نصب شده است.

پس از انقلاب بلشویکی، کلیسا به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت و در دوره اتحاد جماهیر شوروی به آن آسیب جدی وارد شد.  در دوره پس از فروپاشی شوروی، کلیسا مرمت و بازسازی شد و در سال 1997 به عنوان کلیسا بازگشایی شد.


چرا این کلیسا را به نام ناجی در خون می نامند ؟

کلیسای ناجی در خون (Church of the Savior on Blood) در سن پترزبورگ روسیه به این نام نامگذاری شده است به دلیل علت و محل ساخت آن:



1. علت ساخت این کلیسا:
- این کلیسا بر روی محلی ساخته شده که در آن تزار الکساندر دوم در سال 1881 به ضرب گلوله ترور شده بود.
- بنابراین این کلیسا به عنوان یادبود و محل یادآوری این واقعه تاریخی غم انگیز ساخته شد.


2. نام "ناجی در خون":
- نام کامل این کلیسا به روسی "Храм Спаса на Крови" است که به معنی "کلیسای ناجی در خون" است.
- این نام به دلیل اینکه تزار الکساندر دوم در همان محل به ضرب گلوله کشته شد و "خون" او در آن ریخته شد، به این کلیسا داده شده است.
- "ناجی" نیز به عنوان عنوان مسیح در مسیحیت به کار رفته است.

به طور خلاصه، نام این کلیسا به دلیل محل ساخت آن بر روی محل ترور تزار الکساندر دوم و به یاد خون او که در آنجا ریخته شد، به آن داده شده است. نام دیگر این کلیسا ، کلیسای رستاخیز مسیح نیز شناخته می شود . 

معماری کلیسای ناجی در خون :

این کلیسا در سبک معماری روسی-بیزانسی ساخته شده است. این سبک معماری دارای ویژگی های بارز مانند گنبدهای رنگارنگ، کاشی کاری های درخشان و طرح های تزئینی پیچیده است. کلیسا دارای پلان متقارن با پنج گنبد بر روی یک طبقه زیرین است. گنبدهای طلایی رنگ در بالای کلیسا بسیار چشمگیر هستند. فضای داخلی کلیسا پر از موزاییک های زیبا و نقاشی های دیواری مربوط به موضوعات مذهبی است. کلیسای ناجی در خون  به طور وسیعی با کاشی های رنگارنگ، سنگ کاری و مجسمه سازی تزئین شده است. این تزئینات و نقوش به سبک هنر بیزانسی و روسی طراحی و اجرا شده اند. استفاده از رنگ های تند و درخشان در تزئینات داخلی و خارجی، ویژگی بارز این کلیسا محسوب می شود. محوطه کلیسا با آجرهای قرمز پوشیده شده است که بر روی آنها نقش های مذهبی حک شده اند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا، وجود یک مقبره در داخل آن است که مربوط به تزار الکساندر دوم می باشد. بنابراین، معماری کلیسای ناجی در خون ترکیبی از سبک های بیزانسی و روسی است که با استفاده از رنگ های درخشان و تزئینات پیچیده ساخته شده است.

راه های دسترسی و آدرس کلیسای ناجی در خون :

کلیسای ناجی در خون (Church of the Savior on Blood) در شهر سن پترزبورگ، روسیه واقع شده است. برای دسترسی به این کلیسای زیبا و دیدن آن می توانید از موارد زیر استفاده کنید:


آدرس:
- آدرس کلیسا: Naberezhnaya Kanala Griboedova, 2B, Saint Petersburg, Russia, 191186


دسترسی با حمل و نقل عمومی:
- با مترو: ایستگاه Nevsky Prospect
- با اتوبوس: خطوط 3, 181
- با تراموا: خط 20

- با تاکسی یاندکس

دسترسی با خودرو:
- پارکینگ های عمومی در نزدیکی کلیسا وجود دارد.
- در هنگام بازدید توجه داشته باشید که ترافیک در این مناطق معمولا زیاد است.


ساعات بازدید:
- کلیسای ناجی در خون از ساعت 10:30 تا 18:00 هر روز باز است.
- بعضی روزها ممکن است تعطیل باشد، بنابراین قبل از سفر بهتر است ساعات بازدید را چک کنید.



یادگار خونین روسیه :

کلیسای ناجی در خون (Church of the Savior on Blood) در سن پترزبورگ، روسیه، یک یادگار خونین از دوران حکومت تزاری است. این کلیسا به یادبود یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخی روسیه ساخته شده است:


قتل تزار الکساندر دوم در سال ۱۸۸۱:
- الکساندر دوم، تزار وقت روسیه، در ۱۳ مارس ۱۸۸۱ توسط انقلابیون کشته شد.
- او در حال رفتن به کاخ تابستانی خود بود که یک بمب به کالسکه او انداخته شد و مجروح گردید.
- پس از آن، یک بمب دیگر به او انداخته شد و جان خود را از دست داد.


ساخت کلیسا به یادبود تزار:
- کلیسای ناجی در خون به دستور تزار الکساندر سوم، پسر الکساندر دوم، در محل قتل پدرش ساخته شد.
- این کلیسا نماد سنت های ارتدوکس روسی و به یادبود تزار کشته شده ساخته شد.
- ساخت این کلیسا به سبک معماری روسی قرون وسطی و با استفاده از سنگ رنگی انجام شد.


این کلیسای زیبا امروزه یکی از جاذبه های اصلی گردشگری سن پترزبورگ محسوب می شود و نمادی از تاریخ پرفراز و نشیب روسیه به شمار می رود. برای دیدن کلیسای ناجی در خون نیازمند خریداری تور روسیه هستید ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان سفرهای دانا تماس حاصل فرمائید . 

با سفرهای دانا سفر باشه !✈️



مشاوره رایگان