جشن آب ارمنستان

راهنمای سفر 21 خرداد ، 1403 5 دقیقه

 تابه‌حال نام جشن وارداوار ارمنستان یا جشن آب ارمنستان را شنیده‌اید؟ جشنواره آب وارداوار، یکی از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین جشنواره‌های آب ارمنستان است که در آن مردم روی یکدیگر آب می‌ریزند. مردم ارمنستان در جشن آب پاشان در کنار آب‌بازی، به رقص و پای‌کوبی و شادی می‌پردازند. در این مقاله از سفرهای دانا  شما را با جشن آب ارمنستان  آشنا می‌کنیم تا علاقه‌مندان به تور ارمنستان تابستان از این فستیوال اطلاعات کامل داشته باشند. 

جشن آب ارمنستان چیست ؟

جشنواره وارداوار ارمنستان یا جشن آب ارمنستان یکی از جشن‌های مذهبی و ملی این کشور است که مراسم مختلفی دارد. از مراسم‌های این جشن می‌توانیم به آب‌بازی، آوازخوانی و رقص اشاره کنیم.

تقریبا همه مردم ارمنستان از هر سنی در این جشن ملی-مذهبی شرکت می‌کنند. وقتی پای‌تان به جشن باز شود، دیگر از خیس شدن در امان نیستید. چون برای مردم فرقی نمی‌کند که شما را می‌شناسند یا نه، در هر صورت با یک سطل آب از شما پذیرایی می‌کنند.

بین مراسم جشن آب ارمنستان وقتی مشغول آ‌ب‌بازی هستید، ناگهان ماشین آتش‌نشانی را می‌بینید که وارد محوطه جشن شده و به روی مردم آب می‌پاشد.

جشن آب ؛ نماد شفا بخشی 

در روز جشن آب‌بازی ارمنستان، ریختن آب نوعی تقسیم حس خوب خنکی در یک روز گرم تابستان است. در حال حاضر، فستیوال وارداوار نماد پاکی و شفابخشی است؛ بنابراین اگر کسی یک سطل آب خنک را روی سر شما ریخت، احساس آسیب و ناامیدی نکنید.

اگر بعد از یک سال کاری سخت و خسته‌کننده به‌دنبال تفریح و شادی هستید، تور ارمنستان جشن اب را خریداری کنید و با خرید یک سطل آب در ایروان، با مردم این شهر همراه شوید و از تعطیلات و هیجان این روز به‌خوبی استفاده کنید. تعطیلات تابستانی در کنار خانواده با تور ارمنستان سفرهای دانا تابستان بیشتر خوش می‌گذرد.

تاریخچه جشنواره آب ارمنستان 

 این فستیوال ریشه‌ی سنتی و مذهبی دارد. جشن وارداوار یک سنت مسیحی است و تاریخ وارداوار به دوران بت‌پرستی برمی‌گردد. جشنواره باستانی آب‌پاشان ارمنستان به‌طور سنتی با خدای Astghik همراه است که الهه آب، زیبایی، عشق و باروری بود. جشن‌های مربوط به برگزاری مراسم مذهبی آستقیک در اصل Vartavar نام‌گذاری شد؛ چراکه ارامنه گل‌های رز او را به‌عنوان یک جشن تقدیم می‌کردند.

کلمه‌ی vart در ارمنی به معنای «گل سرخ» و var به معنای «برخاستن» است؛ به همین دلیل این رویداد در زمان برداشت جشن گرفته شد. در حال حاضر، وارداور 98 روز (14 هفته) بعد از عید پاک جشن گرفته می‌شود. اوج هیجان جشن آب‌پاشان ارمنستان آنجاست که مردم سطل آب را از بالکن‌ها به سمت عابران پیاده می‌ریزند. بسیاری از ایرانیان تور جشن آب ارمنستان را خریداری می‌کنند تا به این جشن وصف‌نشدنی برسند.

جشن وارداوار 98 روز بعد از عید پاک برگزار می‌شود، اما جشن آب ارمنستان تاریخ و زمان گوناگونی در برخی مناطق و استان‌ها دارد.

مشاوره رایگان